Morgen Rutine

Føler du meget stress og at du jagter ting? Vågner du op og hader vækkeuret og vil du hellere blive i sengen? Så kan denne artikel være en god øjenåbner for dig.
I forskellige artikler tager vi dig igennem effekten af visse kosttilskud, eller hvordan nogle hormoner har en effekt i din krop.
I dag vil vi gerne give dig information på en helt anden måde.
Vi vil gerne tage dig med i morgenrutinen. Efter at have læst denne artikel (prøv ikke kun at læse den, men også at anvende den) er du måske bare i stand til at oprette en stensikker morgenrutine for dig selv.
Fedt tænker du måske nu. “Men hvad nytter det mig?”
Faktisk en del. Din morgenrutine kan have virkelig mange fordele!
Du føler måske endda en irriterende kløe af ordet rutine. Rutiner lyder kedeligt, fordi du skal gøre det samme hver gang. Men hvis du tænker over det, har alle en morgenrutine. Også dig. Du gør sikkert det samme hver Morgen nu. Alarmen går, du rejser dig (modvilligt?), du går i bad, børster tænder, spiser morgenmad derhjemme, på vejen eller slet ikke og går på arbejde.

FORDELE VED EN GOD MORNING RUTINE

Bruger du den første del af dagen godt, får du gavn af resten af dagen. Hvis du starter din dag dårligt, vil det også påvirke resten af din dag.
Det, der er et overskueligt mål, er at have produktive, gode og succesfulde dage. Hvis hver dag er en succes og god, får du automatisk et succesfuld og godt liv. Og en god morgenrutine sikrer, at du har kontrol over din dag og dit liv.
Undersøgelser har vist, at mennesker med en morgenrutine er gladere, mere produktive, har mindre stress og føler, at de har kontrol over deres liv.

HVORDAN STARTER DU?

Mange mennesker siger, at de har for lidt tid på en dag. Men alle på Jorden, lige fra arbejdsløse til milliardærer, har 24 timer i døgnet. Det er, hvordan du bruger den tid, og hvor du prioriterer, der afgør, hvor meget du får ud af dit liv. Slip det store billede og langsigtede mål for en stund og fokusere på den daglige historie, som jeg beskrev ovenfor.
Det tager tid at have en morgenrutine. Det betyder, at du muligvis skal indstille din alarm lidt tidligere. I den næste artikel om aftenrutine vil vi forklare, hvordan du optimerer din søvn, og hvordan du vågner udhvilet og fuld af energi om morgenen.
4 søjler
Uden at lyde for tam, er der 4 punkter, som vi bør eller kan tage højde for. Du behøver ikke have fat i dem alle hver morgen, men vi gennemgår dem alle sammen, så du kan se, hvad du kan lide at starte din dag med, og hvad der vil gavne dig mest.

Mentalt

Først og fremmest det mentale aspekt. Alt hvad der har at gøre med dine tanker, mål, håb, drømme og ønsker.
1: For at skabe ro og rum i dit hoved, kan det være ekstremt værdifuldt at starte dagen med at skrive et par mål for den dag. Hvad vil du alligevel? Skriv tre ting ned, uanset hvor små de er. ‘læs i en halv time’. ‘vælg en ny kurs’. ‘Send 3 ansøgningsbreve’.
Ved at skrive 3 mål ned hver dag og faktisk gøre dem, vil du kunne få meget mere ud af dine dage.
2: Tal til dig selv, hvis det er muligt i spejlet. Fortæl dig selv, at i dag bliver en god dag, og hvad du vil gøre for at få det til at ske. Når du står foran spejlet, skal du straks komplimentere dig selv. Du ser godt ud, og du kan være der.
3: Derudover kan det gøre meget godt for roen at have en notesbog. Læg bogen ved siden af din seng, og tag den med på arbejde, hvor den er ved siden af dit tastatur. I løbet af dagen dukker der hele tiden ting op i dit hoved, som du skal lave noget med senere. I stedet for at bekymre sig om dem med det samme, så skriv dem ned. 
4: I tråd med dette hjælper det altid enormt, hvis man laver en plan for selve dagen. Undgå, at dagen skal bombarderes med en masse ting der skal ske. Planlæg tid i din dagsorden til arbejde, til sport, til shopping, til afslapning. Mens du er i gang, også til din morgenrutine. På denne måde bruger du din tid mest effektivt. Du vil blive overrasket over, hvor meget plads der er på en dag.
5: Fokuser på det, du laver. Lad ikke dine tanker flyve i all retninger. Når du holder dine hænder, mærk vandet på dine hænder. Duft til sæben. Når du laver kaffe, duft duften af kaffe, lyt til lyden. Hvis du får styr på dette trin og kan være mere til stede her og nu, vil det bidrage enormt til din følelse af lykke.
6: Læs et par sider, gerne fra noget lærerigt. Hvis du læser i 10 minutter hver morgen, og du læser 1 side i minuttet, har du afsluttet 1 bog på 300 sider om måneden.

Følelsesmæssig

Det følelsesmæssige aspekt har at gøre med dine følelser, dine følelser og dine relationer. Alle ved, at når dine følelser ikke er rigtige, er der and mørk sky over alt, hvad du gør. For at starte din dag lige i dette område, er der en række ting, du kan gøre.
1: Først og fremmest, start med taknemmelighed. Det lyder måske tamt, men forskning har vist, at det har flere fordele at udtrykke taknemmelighed. For det første kan det at udtrykke taknemmelighed over for andre forbedrer forholdet til dem. Du har det bedre, og det gør hun også. Ved at reflektere over, hvad du er taknemmelig for, vil du se, at du bliver mere bevidst over alle de ting, der er værdifulde og gode i dit liv. Før du starter din dag, skal du bruge et øjeblik på at nævne 2 eller 3 ting, du er taknemmelig for. Gør det ikke for svært for dig selv; Du har et tag over hovedet. 
En  solrig morgen. Et arbejde.
2: Giv nogen et kram. 
Din partner, dit barn, en nær ven eller endda et kæledyr. Stil ikke spørgsmål, bare gør det. Og gør det, som du mener det.

Fysisk

Alt, hvad vi gør med vores krop, falder ind under denne overskrift. Tænk på at spise eller drikke, men også på Træning
1: Tag dig tid til motion. Også selvom det er 5 eller 10 minutters gang udenfor. Dagslys om morgenen har en lang række sundhedsmæssige fordele, som vi ikke vil komme ind på lige nu, men du vil takke dig selv, hvis du anvender det hver morgen.
2: Drik. Start din morgen med en god dosis væske. Mange drikker for lidt og fordelen ved at drikke om morgenen er, at man ikke skal ud af sengen om natten for at tisse.
3: Mad. Morgenmad er ikke obligatorisk, og det er noget sludder, At spise morgenmad hjælper dig med at at få energi til at starte morgen. Alligevel, hvis du spiser morgenmad, er det godt at tage sig tid til det. Sæt dig ned, sluk høretelefonerne, intet tv tændt, og fokuser på din kost. Mærk og smag din mad i munden, læg mærke til duften af alt, hvad du tager. Dette er umiddelbart en god træning i at være her og nu i stedet for at vandre af sted efter alle bekymringer, dagen må bringe.
At tage dine morgentilskud her er også en del af dette.
AMpriming fra Supplement needs er det idelle supplement, der giver din krop alt, hvad den har brug for til den perfekte start på dagen.
4: Rengør huset. Red din seng, ryd dit tøj, efterlad dit hus ryddeligt. Et ryddeligt hus er et ryddeligt sind. 

Spirituelt

Før du springer lige nu af frygt for en prædiken, så fortvivl ikke. Denne del kan faktisk have at gøre med religion eller bøn, hvis du er troende. Det kan også være lidt meditation; brug et minut eller 5 til dette. Meditation lyder meget vagt, for mange mennesker, men det betyder faktisk ikke andet end at være til stede her og nu og tage kontrol over dine tanker. Byg bare et øjebliks hvile ind og lad dine tanker gå, uden at blive trukket med i alt det, der bekymrer dig. Fokuser på din vejrtrækning. Ro ind, rolig ud. Ydermere er det tilrådeligt at lade din telefon stå som den er den første time eller måske endnu længere. Når du tager din telefon og ser alle dine notifikationer eller beskeder, så får du og stress og travlt med at organisere din dag efter en andens ønsker. Du reagerer på andre, og fokus er på en anden, ikke dig selv. Den vigtigste person i verden er dig. Giv dig selv din opmærksomhed.

HVOR MEGET TID TROR DU, JEG HAR?!

Dette var en lang liste som du kan inddrage I din morgenrutine. Der er mange, helt sikkert. Det er overhoved ikke nødvendigt, at du anvender alt på en gang. Det vil vi endda fraråde. Vælg en eller nogle få, som du vil anvende hver morgen herfra. Når dette trin er i din struktur, kan du tilføje 1 mere. Senere måske 1. På den måde kan du tage et kig på de fordele, hvert trin indebærer.
Skrevet af Moby Amir

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.